سئو برای Image SEO Alt Text Optimization

تگ alt تصویر یا متن جایگزین چیست؟ + آموزش نوشتن تگ آلت

با استفاده از srcset می‌توانید نمایش تصاویر را با انواع نمایشگر‌ها سازگار کنید. مشاهد کامل عکس در صفحه نتایج با اینکه از نظر کاربران، خیلی راحت و سرراست بود ولی برای سایت‌هایی که صاحب این تصاویر بودند، یک فاجعه محسوب می‌شد! چرا؟ برای اینکه کاربران دیگر برای دیدن آن‌ها وارد سایت مرجع نمی‌شدند و این یعنی ورودی ارگانیک آن‌ها از طرف گوگل کاهش پیدا می‌کرد. _ هدف اول کمک به نابینایان است؛ در واقع نابینایان میتوانند به کمک ابزارهای صوتی خودشان به وب متصل شده و متن هر صفحه را به صورت صوتی بشنوند. در ادامه زمانی که این ابزارها به تصاویر میرسند؛ متن آلت تصویر را به صورت صوتی برای فرد پخش میکنند تا او موضوع عکس را متوجه شود.

تنها زمانی که به بهینه سازی موارد مهمتر پرداختید، بهتر است که به این موضوع توجه کرده و سری به متن جایگزین عکس های سایت بیندازید و در صورت لزوم بهینه سازی، تغییراتی در آنها اعمال نمایید. ‌ متن جایگزین تصویر، در جستجوی تصاویر گوگل به همراه تصاویر ظاهر می‌شود و به کاربران در درک بهتر تصاویر کمک می‌کند و همچنین شانس شما را برای بازدید بیشتر افزایش می‌دهد. این ویژگی به صاحبان وب‌سایتها اجازه می‌دهد که تصاویر خود را به صورت متنی توصیف کنند. درست است که تگ alt و نوشتن متن جایگزین باعث بهینه سازی تصاویر سایتتان می‌شود، ولی لزوما هر متن یا توضیحی منجر به سئو تصاویر نمی‌شود. شما باید یک سری نکات را در نوشتن متن جایگزین به کار ببرید تا نتیجه مثبتی از آن بگیرید. در ادامه این مقاله میزفا تولز با بررسی این تگ مهم در html و تاثیر متن تگ alt در سئو همراهتون هستیم.

همچنین لینک‌هایی از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر آمده که با این مفهوم ارتباط نزدیکی دارد. لازم به ذکر است که کدهای اسکیما (Schema) را می‌توانید به‌راحتی با ابزار Schema.org نیز تولید کنید. به عنوان مثال گوگل ممکن است که در تصویر زیر مردی را مشاهده کند که یک پاپیون مشکی دارد. تمامی مقالات آکادمی آمانج با تلاش و اشتیاق توسط نویسنده های ما تولید و منتشر شده است و محتوای مقالات عاری از هرگونه مطالب زرد و بیهوده است. خوشحال خواهیم شد نظر خود را در رابطه با این مقاله در قسمت نظرات درج نمایید. زمانی که شما عنوان سفارشی خود را برای تصویر وارد کنید، پنجره‌ی آپلودکننده رسانه روی صفحه نمایان می‌شود و شما میتوانید عنوان دلخواه خود رابرای تصویر وارد کنید.

در واقع بهینه سازی تصاویر تنها به کاهش حجم فایل‌ها محدود نمی‌شود. این فرآیند همچنین شامل اقداماتی نظیر نام‌گذاری صحیح فایل‌ها، استفاده از توضیحات متنی اصولی و اطمینان از نمایش درست تصاویر در دستگاه‌های مختلف است. با انجام این اقدامات، نه تنها تجربه کاربری بهبود می‌یابد، بلکه موتورهای جستجو نیز می‌توانند محتوای تصویری سایت شما را بهتر درک و ایندکس کنند. از طریق تصاویری که توی این بخش وجود دارند و دیده میشن، می‌تونیم وارد صفحات وب مرتبط با عبارات جستجو شده بشیم. و همینطور ربات مخصوص تصاویر رو داره و میاد این تصاویر رو پیدا میکنه و در دیتابیس گوگل جمع آوری میکنه. متن جایگزین عکس به گوگل اجازه می‌دهد وب سایت را بهتر جستجو کرده و رتبه بندی کند.

موتور جستجوی گوگل و ربات‌ها نمی‌تونند عکس‌هایی که ما توی مقالات و روی صفحات سایت می‌ذاریم رو تفسیر کنند. اما خب از طرف دیگه تصاویر نقش کلیدی‌ای در بازخورد کاربران به محتوای یک صفحه دارند. به عنوان مثال، برخی از وب سایت‌ها دارای آیکونی برای جدا کردن محتوا هستند. این موارد فقط برای زیبا نشان دادن استفاده می‌شوند، بنابراین نباید متن جایگزین را به آنها اضافه کرد. نقشه سایت یا Site Map فایلی است که شامل تمام صفحات وب‌سایت شما و نشان دهنده نوع ساختار وبسایت می‌باشد. نقشه سایت به موتورهای جستجو در ایندکس کردن کلیه محتوای موجود در صفحات وب‌سایت کمک کرده و نقش موثری در سئو ایفا می‌کند.

یک کلیدواژه یا عبارت کلیدی که بتواند توصیف خوبی از عکس باشد.برای اینکه مطمئن شوید alt عکس را به خوبی انتخاب کرده‌اید، چشمانتان را ببندید و از کسی بخواهید تا متن جایگزین را برایتان بخواند. اگر توانستید تصویر را به درستی در ذهن خود مجسم کنید یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید. پس اگر شما هم می‌خواهید در این رقابت بصری برای افزایش ترافیک سایت از طریق تصاویر سهمی داشته باشید، باید به تگ alt بیشتر بها بدهید. من در ادامه نکات مهم برای نوشتن بهترین تگ alt یا متن جایگزین تصاویر را به شما یاد می‌دهم. وقتی شما از متن جایگزین تصاویر استفاده می‌کنید، به این کاربران امکان دسترسی به محتوای تصویری سایتتان را می‌دهید.

در واقع alt یا متن جایگزین تصویر، یک ویژگی است که به هر عکس در سطح وب اضافه شده و در آن یک متن قرار میگیرد. اصول این است که این متن؛ یک توضیح کوتاه و توصیفی در مورد خود عکس باشد. متن جایگزین تصویر یکی از فاکتورهایی است که هر متن و محتوای سئو شده‌ای باید آن را داشته باشد. تصاویر در سایت هم برای جذاب‌تر‌ شدن و کمک به انتقال مفهوم استفاده می‌شوند و هم برای کمک به سئو سایت. برای اینکه متن‌های جایگزین به‌ بهترین شکل درخدمت سئو باشند باید در انتخابشان دقت کرد.

انتیتی به عناصر خاص و منحصر‎‌به‌فردی اشاره دارد که به‌صورت مستقل قابل شناسایی است. اما به شناسایی رابطه بین انتیتی‌ها اشاره دارد.LSI (Latent Semantic Indexing) روشی است که از تکنیک‌های ریاضی برای پیدا کردن روابط بین کلمات و مفاهیم در یک متن استفاده می‌کند. LSI هم به موتورهای جستجو کمک می‌کند که معنای نهفته در یک متن را درک کند.LSI به روابط مفاهیم اشاره دارد و انتیتی، خودِ آن مفهوم است. Entity و LSI هر دو برای بهبود درک موتورهای جستجو بسیار کاربرد است. LSI به درک روابط بین کلمات کمک می‌کند و Entity به شناسایی موجودیت‌های خاص.

در بیشتر موارد، شما می‌توانید تصاویر را در خود محتوای مقاله‌ی مربوطه توضیح دهید. شاید عادت کردن به این وضعیت کمی مشکل باشد زیرا بسیاری از مبتدیان، کارشناس گرافیک و ویرایش تصویر نیستند. همان طور که مشاهده می‌کنید، در بخش اول کد HTML با استفاده از عبارت img scr آدرس تصویر را مشخص کرده‌ایم. بعد از نوشته img scr یک علامت مساوی قرار دهید و سپس آدرس را در گیومه وارد کنید. آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است.

WebP از هر دو روش فشرده‌سازی با اتلاف و بدون اتلاف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند جایگزین خوبی برای هر دو فرمت JPEG و PNG باشد. استفاده از WebP می‌تواند به بهبود قابل توجه سرعت بارگذاری سایت کمک کند. نیاز دارید در بخش تصاویر گوگل دیده شوید؟ در این صفحه از جت سئو، با ویژگی Alt تصاویر که به بهبود سئو تصاویر کمک می کند و تاثیرات و کاربردهای آن را آشنا می شوید. بعد از مطالعه این محتوا، اهمیت Alt تصویر را متوجه می شوید و به درستی از آن استفاده می کنید. نکته مهم دیگر برای نوشتن یک متن جایگزین بهینه و درست استفاده از کلمات کلیدی است.

بله، استفاده از معادل انگلیسی (یا زبان‌های دیگر بسته به زبان وب‌سایت) موجودیت‌ها هم به درک گوگل کمک زیادی می‌کند. اما گوگل برای نمایش موجودیت‌های مختلف، ویژگی‌هایی را برای SERP در نظر گرفته که بسته به نوع انتیتی‌ آن‌ها را نمایش می‌دهد. گوگل سریالی با نام باورهای اشتباه در مورد سئو را به صورت ویدئویی در کانال یوتیوب خود قرار داده. ما هم برای اینکه کار را برای شما ساده تر کنیم، این ویدئوها را به صورت مقاله در دسته بندی اشتباهات رایج سئو جمع آوری کردیم. خواندن کامل این مقالات کمترین کاری است که می‌توانید برای افزایش دانش سئو خود انجام دهید. اگر هنوز نمی‌دانید که چه نکاتی در سئو برای تولید محتوای تصویری باید رعایت کنید، به دوره تولید محتوای حرفه‌ای مراجعه کنید.

در هنگام تهیه محتوایی که به همراه عناصر بصری مانند تصاویر است، در نظر داشته باشید که خیلی از کاربرانتان ممکن است که به واسطه جستجو کردن، مستقیما به دنبال تصاویر موجود در صفحه هستند. به عبارتی آنها پس از جستجو ممکن است که به آیتم های متنی توجه نکرده و مستقیما به نتایج تصویری مراجعه کنند. ممکن است که شما در کنار تمام تلاش های خود در سئو، منبع بزرگی از ترافیک یعنی تصاویر سایت را نادیده گرفته باشید. اما چگونه می توان به کسب ترافیک از تصاویر وب سایت رسید؟ پاسخ در استفاده از متن جایگزین می باشد. استفاده از متن جایگزین برای تصاویر، شانس افزایش رتبه سایت در جستجوهای تصویری را بسیار افزایش خواهد داد. همواره یکی از مشکلاتی که طراحان سایت و شرکت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند فروش و بازدید کم سایتشان است.

متن Alt همچنین تصاویر را در جستجوی تصویر Google همراهی می کند، که به کاربران در درک تصویر کمک می کند و شانس شما برای بازدید بیشتر را بهبود می بخشد. در این مقاله از وبلاگ یونیکس وب ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه با دنبال کردن بهترین روش های تضمین شده، سئوی تصاویر سایت را بهینه کنید. در ادامه می‌پردازیم به اینکه چطور تگ alt خوب بنویسیم و بعد هم روش نوشتن تگ alt در وردپرس رو آموزش می‌دیم. سپس با کلیک کردن روی عبارت تصاویر بدون متن جایگزین (alt) فهرست تمام این تصاویر همراه با آدرسشون براتون نمایش داده می‌شه. می‌تونید همین الان در میزفا تولز ثبت نام و سایتتون رو عیب یابی کنید. در میزفا تولز کافیه وارد ابزار خزش بشید و سایت رو یک بار عیب یابی کنید.

این موضوع می‌تواند در رتبه بندی سئوی جستجوی شما تاثیر منفی به دنبال داشته باشد. موتورهای جستجو صفحات دارای محتوای کم یا بدون محتوای مناسب را کم کیفیت و یا “tin content ” در نظر می‌گیرند. متن جایگزین تصویر برای قابلیت دسترسی و سئوی تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی که وردپررس بخش عنوان را برای جستجوی رسانه به کار می‌برد. سرعت نقش مهمی در سئو و تجربه کاربر ایفا می‌کند و موتورهای جستجو به طور مداوم رتبه وب‌سایتهایی را که از سرعت بهتری برخوردارند، بالا می‌برند. WebP یک فرمت نسبتاً جدید است که توسط گوگل توسعه یافته و برای استفاده در وب بهینه شده است. این فرمت قادر است تصاویر را با کیفیت مشابه JPEG یا PNG، اما با حجم فایل کمتر ارائه دهد.

ولی متن «استادیوم فوتبال آزادی از نمای بالا» شرح دقیق و کاملی از تصویر را به کاربر می‌دهد. اتریبیوت‌ها (در اینجا alt یک نوع اتریبیوت‌ هست) کدهایی هستن که ویژگی‌های یک تگ HTML رو (در اینجا تگ html منظور تگ img هست) مشخص می‌کنن و درون تگ مربوطه قرار می‌گیرند. سپس در این قسمت، در بالای صفحه و در کادر مربوط به «متن جایگزین»، متن تگ آلت رو بنویسید. اگر دانش فنی لازم را برای کار با APIها دارید، می‌توانید به کمک Google Knowledge Graph Search API نیز به نالج گراف گوگل دسترسی پیدا کنید. در واقع می‌توانید برای یک موجودیت خاص جستجو کرده و فهرستی از شاخص‌ترین انتیتی‌ها را پیدا کنید.

فرض کنید این محتوای عکس را برای کراولر گوگل می‌نویسید تا بتواند ارتباط میان محتوای شما با تصاویر متوجه شود، پس می‌توان گفت همچنان نوشتن آن ضروری است. نتیجه؟ رویکرد جدید گوگل در تصاویر (یعنی کلیک بر روی سایت برای مشاهده کامل عکس) برای سایت‌هایی که قصد دارند از طریق تصاویر ورودی دریافت کنند، یک موقعیت طلایی به حساب می‌آید. این قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانیم با رعایت یک سری قوانین در متن جایگزین تصویر یا image alt، می‌توانیم شانس دیده شدن سایت خود را از طریق جستجوی عکس گوگل زیاد کنیم. از آنجایی که در داخل وب بیشتر صفحات از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند؛ در مابقی مقاله به شما نحوه‌ی اضافه کردن متن جایگزین در وردپرس را خواهیم گفت. برای اضافه کردن عکس مرحله به مرحله انجام دهید، ابتدا باید فایل تصویری بارگذاری یا گزینش شود. بعد از گزینش و بارگذاری تصویر چند گزینه برای شما قابل روئیت می‌شود.

همانطور که میبینید یکی از این گزینه ها، متن جایگزین تصویر یا همان alt عکس است. در اینجا میتوانید متن مورد نظر خودتان را بنویسید و در نهایت عکس را ذخیره کنید. در صورتی که عکس مورد نظر شما قایل کلیک باشد، می توانید از عناوین جذاب برای ترغیب کاربران به کلیک بر روی لینک استفاده کنید. به عنوان مثال عنوان “هم اکنون این محصول را خریداری کنید”، عنوان مناسبی برای تصویر قابل کلیک یک محصول می تواند باشد. برای این انتخاب است که کارشناس سئو باید بر تحقیق کلمات کلیدی مسلط باشد.

پیشنهاد می‌کنم با کلید بر روی "" بررسی تاثیر سئوی تصاویر برای موتورهای جستجو "" وارد مقاله مورد نظر شده و از آن مقاله نیز استفاده کنید. چینش تصاویر در جستجوی تصویری گوگل (Google Image Search) هم کاملاً تحت تأثیر انتیتی‌ها است. این داده‌ها در قسمت‌هایی مانند نام تصاویر، عنوان تصویر در وب‌سایت، توضیحات و متن جایگزین (Alt Text) گنجانده می‌شود. از سویی دیگر، اگر فایل تصویر به درستی بارگیری نشود (لود نشود)، alt text به جای تصویر نمایش داده می‎‌شود. فارغ از مزایای alt text برای تجربه کاربری بهتر، متن جایگزین عکس بر سئوی سایت تأثیر مستقیم دارد.

در کنار فهرست کاملی که از خطاهای سئویی سایتتون پیدا می‌کنید، ابزار تمام تصاویری که تگ آلت ندارند رو براتون پیدا می‌کنه. اگر تصویر شما مربوط به یک محصول خاص باشد و شامل نام کامل محصول و شناسه‌ی آن در alt باشد به راحتی پیدا می شود. به طور کلی اگر یک عبارت کلیدی بتواند برای یافتن چیزی روی تصویر مفید باشد باید آن را در alt قرار دهید. همچنین فراموش نکنید که نام فایل تصویر را به گونه‌ای تغییر دهید که توصیف کننده ی محتوای آن باشد. چراکه یکی از شگردهای گوگل برای شناخت انتیتی‌ها، پیدا کردن کلمات مشابه یا هم‌معنی در محتوا است. برای مثال اگر کلمات «آب» و «رودخانه» را در محتوا بگنجانید، گوگل به سمت آب در طبیعت می‌رود و نه آب معدنی یا آشامیدنی.

یکی از فاکتورهایی که در زمینه سئوی تصاویر و صفحات وب موثره، استفاده از اتریبیوت ALT در تگ img هست. ALT همون متن جایگزین تصاویر هست که در این متن، مفهوم تصویر رو در چند کلمه (حدود ۱۲۵ کاراکتر) به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم. خوبه که در نوشتن alt تصاویر از کلمات کلیدی صفحه‌مون استفاده کنیم. سئوی خارجی (Off-page SEO) نیز گوگل را برای درک انتیتی‌‎ راهنمایی می‌کند. چگونه؟ با بحث مرتبط بودن (Relevancy) مبدا و مقصد در لینک‌سازی خارجی. محتوایی را با عنوان «بررسی جدیدترین موبایل‌های شیائومی» فرض کنید.

پس مسلما تصاویر که اجزای جدا نشدنی صفحات هستند نیز بررسی خواهند شد. این رتبه بندی در بخش تصاویر (Images) گوگل ثبت میشه و اگر سئوی این بخش به خوبی انجام بشه، تصاویر شما در بخش Images رتبه خوبی خواهد گرفت. اصلی‌ترین دلیلی که از تگ alt برای تصاویر استفاده میشه، تفهیم مفهوم تصویر به موتورهای جستجو هست. خزنده‌های گوگل تمام کدهای صفحات وب رو بررسی می‌کنند و براساس الگوریتم‌هایی که دارند، صفحات رو رتبه بندی می‌کنند. به طور دقیق‌تر، کاربرد تگ alt در سئو اینه که کمک می‌کنه تا موتور جستجو بفهمه موضوع عکسی که ما گذاشتیم چیه.

متن جایگزین همچنین به نام‌های «تگ آلت» و «آلت تکست عکس» نیز مشهور است. سلام دوست عزیزمنظور این است که مفهوم و کلمات هدف را در توضیحات تصویر درج کنید ولی دلیلی ندارد که دقیقا این دو متن یکسان باشد. مثلا در عنوان سئو صفحه ما نام برند هم درج می‌کنیم ولی در متن جایگزین نیاز به این کار نیست. وجود متن جایگزین در تصاویر صفحه روی اعتبار آن تاثیر مثبت داشته و البته احتمال نمایش تصاویر در بخش جستجو گوگل را هم افزایش میدهد. پس در جواب سوال بالا میتوانم بگویم که استفاده نکردن از متن جایگزین باعث کم شدن قدرت سئو صفحه تان میشود.

پس اگر سوالی شبیه «اصلاً سئو تصاویر در افزایش رتبه تاثیر داره؟» مثل یک چراغ دائماً در ذهن شما روشن می‌شود، باید با یقین و اطمینان کامل به شما بگوییم بله. در ادامه می‌فهمیم این تغییر به چه صورت است و چطور می‌توانیم از سئو تصاویر به نفع سایت خود استفاده کنیم. خیر، چرا که تاثیر آن بر روی رتبه صفحات سایت آنقدر ها نیست، مگر اینکه وب سایت شما مبتنی بر تصاویر باشد. وب‌سایت‌های اشتراک تصویر رایگان بسیاری وجود دارند که می‌توانید از آنها برای یافتن تصاویر رایگان برای پستهای وبلاگتان استفاده کنید. با این حال، مشکل این عکس‌های اشتراکی این است که توسط هزاران وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که ممکن است متوجه شده باشید، اکثر وب‌سایت‌ها معمولا کپشن‌ها را به همراه تصاویر در صفحات و پست‌های وبلاگ خود استفاده نمی‌کنند.

این متن عموماً توصیفی از تصویر است و باید اطلاعات کلیدی موجود در تصویر را منعکس کند. برای بهینه‌سازی ابعاد تصاویر، باید به عرض ستون یا بخشی که تصویر در آن قرار می‌گیرد توجه کنید. به عنوان مثال اگر عرض ستون محتوا 800 پیکسل است، نیازی به استفاده از تصویری با عرض 2000 پیکسل نیست. همچنین استفاده از تکنیک‌های طراحی ریسپانسیو و ارائه نسخه‌های مختلف تصویر برای دستگاه‌های مختلف می‌تواند به بهبود عملکرد سایت کمک کند. این فرمت برای تصاویر با رنگ‌های متنوع و عکس‌های واقعی بسیار مناسب است. JPEG از تکنیک فشرده‌سازی با اتلاف استفاده می‌کند که به معنای امکان کاهش قابل توجه حجم فایل با حفظ کیفیت قابل قبول است.

این نکات را در نوشتن تگ alt تصاویر رعایت کنید، در نظر داشته باشید که این نکات طبق تجربه به دست آمده است و تگ alt همان متن جایگزین در وردپرس می باشد. بهینه سازی تصاویر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو داخلی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. در این مقاله جامع، قصد داریم شما را با اصول و تکنیک‌های بهینه‌سازی تصاویر آشنا کنیم تا بتوانید عملکرد سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید. اگر به دنبال یک سایت آموزش سئو هستید که به شما بگوید سئو چیست و چگونه می‌توان از Image Optimization برای بهبود رتبه سایت استفاده کرد، در ادامه با ما همراه باشید. بهترین فرمت برای نوشتن alt مناسب این است که به قدر کفایت تصویر را توصیف کنید.

به این ترتیب بهانه‌ای برای درست انجام ندادن این کار باقی نخواهد ماند. اگر به درستی این جزئیات ریز را بدست آورید، SEO تصویرتان واقعاً سودمند خواهد بود. سئو در گذشته به انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار چندباره آن در قسمت‌های محدودی از محتوا محدود می‎‌شد. اما در سئوی موجودیت‌محور، باید به شیوه‌های مختلف، سرنخ‌هایی را درباره موضوع محتوا به گوگل بدهید.آموزش Entity در سئو، شامل چندین تکنیک‌ است که در ادامه آن‌ها را می‌بینید. در صورت عدم لود شدن تصویر در صفحه، متن جایگزین به جای تصویر در صفحه وب ظاهر می‌شود. این متن در یک کد HTML برای توصیف ظاهر و عملکرد یک تصویر در یک صفحه استفاده می‌شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری